Newsletter Direct Mail 1 numer 02/2023
Drodzy Państwo, jest mi niezmiernie miło dołączyć do Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB na stanowisku menedżera ds. rynku Direct Mail, który będzie współpracować z Radą ds. rynku Direct Mail. Mam przyjemność zaprezentować pierwszy numer newslettera, który ma przybliżyć branże DM osobom spoza środowiska, a także poruszać tematy związane z marketingiem bezpośrednim. W tym numerze zaprezentujemy wybrane trendy w marketingu oraz komentarze ekspertów. To okazja, aby wysłuchać głosu branży i zapoznać się z różnymi opiniami. Pierwszym elementem dyskusji jest przedstawienie definicji DM. Na stronie rady ds. rynku direct mail zamieszczona została definicja.
Definicja Direct Mail
Direct Mail (DM) – wszelkie materiały marketingowe, reklamowe i promocyjne (np. ulotki, katalogi, gazetki, przesyłki i kartki pocztowe, próbki towarów) dostarczane fizycznie do odbiorcy, zarówno w formie dystrybucji adresowej jak i bezadresowej.
Zaproponowana definicja jest efektem współpracy wiodących firm z branży Direct Mail, działających w strukturach Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB (tworzące Radę Rynku Direct Mail). Celem rady jest samoregulacja oraz rozwój i promocja branży. Jedną z pierwszych inicjatyw rady było opracowanie Kodeksu Dobrych Praktyk Branży Direct Mail.
Dokument stanowi wyznacznik standardów postępowania i norm etycznych. Będąc formą samoregulacji branżowej, podsumowuje zasady działalności firm branży Direct Mail w pełnym spektrum ich funkcjonowania obejmującym trzy obszary:
- relacji z otoczeniem,
- relacji z klientami,
- relacji wewnątrzśrodowiskowymi.
Kodeks Dobrych Praktyk branży DM powstał, aby popularyzować postawy i zachowania biznesowe, których przestrzegają jego sygnatariusze chcący funkcjonować na rynku według zasad fair play i zachęcić do najlepszych praktyk pozostałą część rynku. Do kodeksu przystąpiły firmy, kierujące się dobrem branży, Klientów oraz pracowników, za których czują się odpowiedzialne.
Treść Kodeksu Dobrych Praktyk branży DM dostępna jest tutaj: link do strony.
Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB na swoim profilu opublikowało post o jednym z nowych trendów z marketingu:
,,Wysoki wskaźnik inflacji tworzy trudne sytuacje dla biznesu. Jednak rok 2023 tworzy też okazje dla rozwoju DM. Można zauważyć, że występuje zmęczenie reklamami cyfrowymi. Konsumenci otrzymują coraz więcej maili z ofertami, co może powodować spadek ich zainteresowania. Firmy z branży DM mogą to wykorzystać i zaproponować bezpośrednie dotarcie do klienta. Fizycznie dostarczona reklama w postaci m.in.
- ulotki,
- katalogu,
- pudełka z kuponem rabatowym,
- próbki towaru,
- spersonalizowanego zaproszenia,
Może być okazją do wyróżnienia się na tle konkurencji i zainteresowania produktem klienta’’.
Każdy z nas może sam ocenić jaka jest intensywność otrzymywanych maili na skrzynkę pocztową. Zarazem chciane i niechciane reklamy zasypują nasze skrzynki pocztowe. Utrudnia to dotarcie do klientów, którzy mogą stosować najprostszą strategie ,,zaznacz wszystko i usuń’’. To szansa dla tego kanału, który może dotrzeć bezpośrednio do klienta. Fizyczna przesyłka jest okazją, aby przyciągnąć uwagę klienta, który ma większą motywacje do zapoznania się z ofertą. Direct Mail pełni więc z jednej strony funkcje informacyjną, z drugiej może wpływać na postawy konsumentów promując produkty i usługi wybranych firm. Wskazują na to wyniki badań konsumentów prowadzone przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Badania wskazują, że ulotki i gazetki reklamowe sprawiają, że kontakt z nimi w niemal 3/4 przypadków przekłada się na zakup produktu lub usługi. Warto jednak zapoznać się z głosem ekspertów z branży Direct Mail.
Wypowiedź ekspercka: Metro Advertising
Wątek prowadzenia komunikacji czy to mailowej czy tradycyjnej – z wykorzystaniem direct mail, ulotki, gazetki, itp. jest ciekawy nie tylko z punktu widzenia zastosowania kanału, który jest atrakcyjny dla odbiorcy. Obecnie śmiało można mówić o wysokim nasyceniu, czy wręcz przesyceniu reklamą e-mailową. Jako skuteczną alternatywę zdecydowanie należy wskazać reklamę direct mail. Pamiętajmy jednak, iż coraz częściej konsumenci mówią o tym, że oferta specjalna czy promocyjna musi pokazywać korzyść. Czy firmy planując komunikację marketingową o tym pamiętają? Jaką korzyść, jaki walor dla klienta ma dana akcja? Jeśli planujesz akcję direct mail w sposób łatwy możesz przykuć uwagę klienta nieprzeciętną grafiką, jakością papieru, ciekawą kolorystyką ale ostatecznie wartość samej oferty i korzyści dla klienta wpływają na maksymalizację efektu kampanii.
Wypowiedź ekspercka: Poczta Polska S.A.
Statystyczny Polak mieszkający w dużym mieście natyka się na 60 000 komunikatów reklamowych dziennie. To sprawia, że mamy przemęczony wzrok, a właśnie nim odbieramy 80% otaczającego nas świata. Dlatego podświadomie szukamy doznań słuchowych, dotykowych, smakowych czy zapachowych. Direct Mail nie tylko to zapewnia, ale jest w stanie dostarczyć to wszystko w jednym komunikacie. Dzisiejsze przesyłki reklamowe w niewielkim stopniu przypominają te sprzed kilkunastu lat.
Rozwój technologii druku cyfrowego sprawił, że taką przesyłkę możemy dotknąć, poczuć jej wyjątkową fakturę, a nawet powąchać czy posłuchać, a dołączając próbki towarów – nawet posmakować.
Możemy sprawić, że nasz komunikat reklamowy stanie się małym dziełem sztuki, który nie pozostanie niezauważony. Ograniczeniem może być tylko ludzka wyobraźnia. Fizyczne nośniki wracają, a ich dawniejsze wady (np. waga, materiał, zniszczalność) stają się największymi zaletami. Paradoksalnie to co na początku mogło się wydawać przysłowiowym „gwoździem do trumny” dla tradycyjnych przesyłek reklamowych dziś stało się ich dźwignią.
- Artykuł: Direct Mail: co to jest i dlaczego warto z niego korzystać? Czytaj dalej.
- Artykuł: Warunkowanie klasyczne i asocjacje w kampaniach Direct Mail: Psychologiczne narzędzia marketingowe, Czytaj dalej.
Powiązane wpisy
19 lutego 2023
Podcast Newsletter Direct Mail 1 numer 02/2023
31 grudnia 2020